FGC i el Centre de Comandament Integrat; la materialització d'un sistema de gestió de servis ferroviaris

Comissió: Comissió de Cultura: Grup Engitren
Descripció: Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, primera empresa pública constituïda per la Generalitat de Catalunya l'any 1979, opera serveis ferroviaris en línies metropolitanes, regionals, de mercaderies i de caire turístic, administrant les seves pròpies infraestructures. Això li permet assolir uns nivells d'excel.lència operativa i de prestacions com la puntualitat, la disponibilitat o les hores de formació homologables a operadors coneguts i reconeguts mundialment, com els que operen en ciutats com Tokio, Hong Kong, Sidney, Melbourne, Munich, Londres, San Francisco o Copenhaguen.

El ponent detallarà el model de gestió d'FGC, des dels seus orígens basat en una planificació realista, que ha permès anar fent evolucionar els serveis prestats de manera gradual i, paulatinament a través de la renovació dels actius (infraestructura, superestructura i sistemes), la millora de les infraestructures per augmentar-ne la capacitat i la seguretat, acabar-hi incorporant un parc de material mòbil per produir serveis de mobilitat d'acord amb les necessitats i expectatives del client. Es veurà com aquesta focalització en les necessitats del client han permès orientar des de sempre la gestió del servei quant a mobilitat, atenció, informació i tot un ventall d'elements intangibles en els que es recolza la reputació de l'empresa.

Es passarà revista al model d'explotació del Centre de Comandament Integrat, la peça clau de la producció del servei d'FGC. S'estudiarà la seva ergonomia i les interrelacions entre la gestió de la circulació dels trens, la gestió de l¿atenció al client en les estacions, la gestió de la informació al client, i la gestió del sistema d¿alimentació elèctrica. Es farà èmfasi en la gestió d'incidències, element essencial per a garantir la millor resposta possible front a les vicissituds a les que està sotmesa l'operació d'un servei ferroviari.

Es veurà com de la coordinació precisa entre les diferents tecnologies que constitueixen el sistema ferroviari, els equips humans que les dimensionen, les operen i les mantenen i els protocols d'actuació, se'n deriva la prestació d'un servei que maximitza l'aprofitament de la capacitat (100% en hora punta) i del material mòbil (90%), assolint una puntualitat del 99,5% i uns índexs de satisfacció que freguen l'excel.lència.

La presentació anirà a càrrec d'Oriol Juncadella, enginyer de Camins, Canals i Ports per l¿escola de Barcelona (UPC) i director de FGC Operadora, la divisió d'Operacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. És diplomat en Direcció d'empreses per l'IESE, President de la Comissió de Mobilitat, Transport i Logística del Col.legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya, coordinador del Grup d'Experts en Operacions Ferroviàries de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols i membre dels Comitès de Ferrocarrils Regionals i Suburbans de la UITP (Unió Internacional del Transport Públic) i de la UIC (Unió Internacional de Ferrocarrils).
Dates: Dijous, 28 de novembre de 2019
Horari: A les 18.30 hores a la Seu dels Enginyers Industrials de Catalunya. Via Laietana, 39, Barcelona.
Inscripcions : Inscripcions col·legiats/associats      Inscripció general

Places limitades. Utilitzar la inscripció online per realitzar la reserva de plaça.